شهروندی جدید به نام هوش مصنوعی

توسط امید ترک زاده ماهانی
4 ماه پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

آیا تا به حال اسم هوش مصنوعی به گوش شما خورده است؟همگان فکر می‌کنند که هوش مصنوعی Bing، chat gpt، bard هستند؛ که یک فرد عادی در روزمرگی خود سرو کاری با هوش مصنوعی ندارد. اما شما هرروز با استفاده از گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های مجازی، نرم‌افزار‌های جهت‌یابی، دوربین‌های هوشمند و… که هر روز به نحوی […]

آیا تا به حال اسم هوش مصنوعی به گوش شما خورده است؟
همگان فکر می‌کنند که هوش مصنوعی Bing، chat gpt، bard هستند؛ که یک فرد عادی در روزمرگی خود سرو کاری با هوش مصنوعی ندارد. اما شما هرروز با استفاده از گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های مجازی، نرم‌افزار‌های جهت‌یابی، دوربین‌های هوشمند و… که هر روز به نحوی از آن‌ها استفاده می‌کنید با هوش مصنوعی تعامل دارید.

به طوری کلی هوش مصنوعی ماشین‌های هوشمندی هستند؛ که بتوانند بدون دخالت انسان کارکنند و تا حد امکان مانند انسان فکر و عمل کنند.
میتوان گفت یک مخلوق شبیه انسان، مانند انسان تصمیم بگیرد، عمل کند و حتی دارای احساسات باشد.

شاید جالب باشد که بدانید اولین نمونه ماشین‌های خودکار به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمیگرده که کبوتر میکانیکی افلاطون بود؛ این کبوتر به ساده‌ترین شکل با بخار کار می‌کرد.

پس از دهه‌ها اولین ربات صنعتی، به نام Unimate در سال ۱۹۵۴ توسط جورج دوول ساخته شد همچنین جورج دوول فردی پیشگام در صنعت هوش مصنوعی بود و او اولین شرکت تولید ربات را به نام یونیمیشن تأسیس کرد.

 مطمئناً بار‌ها شده است که اسم ربات‌های انسان نما را شنیده باشید و برای شما جالب باشد که بدانید. Wabot-۱ اولین ربات انسان نمایی بود؛ که در سال ۱۹۷۰ در ژاپن ساخته شد این ربات توانایی کار‌های محدودی مانند اینکه دستش را دراز کند، اجسام را بردارد، ، قدم برداشتن و همچنین او توانست کمی با یک فرد ژاپنی ارتباط برقرار کند.

با گذشت زمان و پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی ربات‌ها نیز توسعه پیدا کردند از جدیدترین نمونه‌های ربات‌های انسان نما می‌توان به ربات سوفیا اشاره کرد.

سوفیا اولین رباتی است که عواطف و احساسات را درک می‌کند مانند یک انسان رفتار و واکنش می‌دهد محیط خود را می‌شناسد و حتی مکالمه گفتاری نیز می‌تواند بکند. او همچنین اولین رباطی است که حق شهروندی یک کشور را دارد عربستان در شهر ریاض در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۷ او را شهروند رسمی اعلام کرد.

تا به امروز هوش مصنوعی کمک‌های بسیاری به بشریت کرده و باعث پیشرفت بسیاری از صنعت‌ها شده است.

استفاده از ربات‌ها در صنعت خودرو‌سازی برای انجام فرایند‌هایی که انسان قادر به انجام ان‌ها نیست؛ مانند بلند کردن اجسام سنگین، جوشکاری، رنگ‌آمیزی بدنه خودرو و… باعث کاهش هزینه‌ها و همچنین سرعت تولید و رشد صنعت خودروسازی شده است.

تله سرجری یا همان انجام جراحی از راه دور در مواقعی که پزشک جراح حضور ندارد می‌توان با استفاده از بازو‌های میکانیکی، حرکات جراح توسط هوش مصنوعی انالیز شود و عمل روی بیمار انجام شود.

امیدواریم که در آینده نچندان دور هوش مصنوعی بتواند خطای پزشکی را به صفر برساند.

رباط‌های امدادگر، در حوادث و بلایای طبیعی در مکان‌هایی که انسان قادر به ورود نیست یا اینکه برای آن خطر جانی دارد، این رباط‌ها از موانع صعب العبور رد شده و با استفاده از حسگر‌ها مصدومان را شناسایی و علائم حیاتی مصدوم را چک و ارسال کرده همچنین برای نجات آن تلاش می‌کند.

از ابتدای ساخت اولین نمونه‌ی هوش مصنوعی تا کنون مخالفان و منتقدان بسیاری داشته است که بر این عقیده هستند که هوش مصنوعی خطرات بسیاری برای بشریت دارد.

چندمورد از خطرات قابل توجه هوش مصنوعی مانند:

یکی از خطرات حائز اهمیت هوش مصنوعی، اتوماسیون‌های هوش مصنوعی هستند؛ تصورکنید که در یک کارخانه یا یک شرکت که هزار نفر مشغول به کار هستند. کار‌ها به صورت خودکار و بدون دخالت انسان انجام شود درست است که مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه‌ها، کاهش خطا و همچنین میزان بهروری بیشتر را به دنبال خواهد داشت اما اتوماسیون‌سازی باعث می‌شود که کارکنان شما نگران موقعیت شغلی خود باشند که ربات‌ها جایگزین آن‌ها بشوند و به دنبال آن میزان بیکاری نیز افزایش پیدامیکند.

امروزه حتی افرادی که مبتدی هستند به راحتی می‌توانند با چند کلیک ساده و یک دستورالعمل از پیش تعیین شده برای هرکسی که بخواهند ویدیو، عکس یا حتی صدا‌های جعلی بسازند. که به دلیل کیفیت بسیار بالا حدس اینکه این اطلاعات جعلی هستند کاری بسیار سخت و دشوار است؛ در نتیجه اخبار و شایعات دروغین زیادی پخش می‌شود، که برای عموم تشخیص درست یا جعلی بودن یک خبر دشوار می‌شود.

یکی دیگر از خطراتی که برخی از دانشمندان معتقدن هوش مصنوعی برای بشریت دارد و حتی تا این حد که نسل بشر را در خطر انقراض قرار بدهد، سلاح‌های خود مختار هستند اینکه سلاح خودش تصمیم بگیرد که به چه کسی شلیک کند؛ تصورکنید که مرگ و زندگی شما در دستان یک ربات باشد، بسیار ترسناک است. همچنین استفاده از اسلاح‌های هوشمند و خودمختار در جنگ‌ها باعث افزایش امار مرگ غیرنظامی‌ها می‌شود.

به هر حال در طول تاریخ هر فناوری‌ که معرفی شده است .مزایا و معایب خود را داشته است؛ هوش مصنوعی‌ هم از این قاعده مستثنی نیست؛ مزایای آن باعث شده است انسان در بسیاری از موارد مانند فضانوردی، کشف در اعماق دریا و… حقایق جدیدی را کشف کنند؛‌ که بدون استفاده از هوش مصنوعی شاید سال‌‌ها زمان می‌‌برد تا به این حقایق پی ببرد و حتی در انجام کار‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که برای انسان غیرممکن است، همچنین کار در محیط‌‌های آلوده را برای بشریت ممکن ساخته است.
حال می‌‌خواهم نظر شما را در مورد هوش مصنوعی بدانم، آیا مزایای هوش مصنوعی ارزش آن را دارند که بتوان از معایب آن چشم پوشی کرد، یا اینکه می‌‌توان معایب آن را با ساختار‌هایی کاهش یا حتی جلو‌گیری کرد؟

برچسب‌ها:
با هم رشد کنیم
بازار آنلاین نخل
بازار اجتماعی نخل
بازار کرمان
بازار نخل
تاریخچه هوش مصنوعی
توان افزایی
ربات
فروش اینترنتی
کسب و کار کوچک
کسب و کار کوچک پرسود
مجله نخل
مزایا هوش مصنوعی
معایب هوش مصنوعی
هوش مصنوعی
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.