همه‌چیز درباره خرمای مضافتی

توسط نریمان جعفری
1 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

خرما یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها میان ایرانی‌ها است که انواع مختلفی داشته و خرمای مضافتی اعلاترین نوع آن است. این نوع خرما که خاستگاه اصلی‌اش شهرستان بم در استان کرمان است، اصلی‌ترین محصول صادراتی این شهرستان بوده و سالانه بیش از 120 هزار تن از آن به بازار عرضه می‌شود. این رقم تنها مربوط به […]

خرما یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها میان ایرانی‌ها است که انواع مختلفی داشته و خرمای مضافتی اعلاترین نوع آن است. این نوع خرما که خاستگاه اصلی‌اش شهرستان بم در استان کرمان است، اصلی‌ترین محصول صادراتی این شهرستان بوده و سالانه بیش از 120 هزار تن از آن به بازار عرضه می‌شود.

این رقم تنها مربوط به شهرستان بم است و اگر تولیدات خرمای سایر استان‌های ایران را هم به حساب بیاوریم، به رقمی بالغ بر یک میلیون تن تولید خرما در سال می‌رسیم که نشان‌دهنده‌ی اهمیت این محصول برای صنعت صادرات کشور می‌باشد.

از آنجایی که خرمای مضافتی در ایران بیشترین طرفدار را دارد، ما در این مقاله آنچه باید درباره‌ی این میوه‌ی پرخاصیت و خوشمزه بدانید را توضیح داده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

خرمای مضافتی چیست

گفتیم که خرمای مضافتی اعلاترین نوع خرما است، اما علت این برتری چیست؟ در واقع خرمای مضافتی به‌علت بافت ویژه، رطوبت بالا، پوست نازک و شیره‌دار بودن، نسبت به سایر انواع خرماهای موجود، همیشه طرفداران زیادی داشته و به برترین نوع خرمای ایران تبدیل شده‌است. 

خرمای مضافتی بین 20 تا 25 درصد رطوبت دارد و به همین علت نمی‌توان آن را یکی از انواع خشکبار دانست. رطوبت زیاد این نوع خرما باعث می‌شود که شرایط نگهداری‌اش نیز متفاوت باشد؛ خرمای مضافتی حتما باید در دمای خنک و بین منفی پنج تا پنج درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. 

با اینکه خرمای مضافتی بم مشهورترین خرمای ایران است، اما باید بدانید که این نوع خرما در دیگر شهرستان‌های جنوبی استان کرمان مانند جیرفت، ریگان، عبرآباد و کهنوج نیز تولید می‌شود. 

شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان خرمای مضافتی می‌باشد.

خواص خرمای مضافتی 

خرما میوه‌ای سرشار از پتاسیم است و به علت قند بالایی که دارد می‌تواند قسمتی از انرژی انسان را در طول روز تامین کند. غالب استفاده‌ی مردم ایران از خرما در ماه رمضان است که علت آن هم خاصیت تامین انرژی و غلبه بر خستگی برای روزه‌داران می‌باشد.

طبع خرما در طب سنتی گرم و تر است و این باعث می‌شود مصرف زیاد آن سبب بروز مشکلات شکمی، جوش صورت و همچنین افزایش وزن شود. اما این میوه برای تقویت سیسم گوارش و همچین درمان برخی از التهاب‌های معده بسیار مفید است. 

مصرف خرما همچنین باعث تقویت موی سر شده و بر کنترل چربی سر نیز تاثیر می‌گذارد. این میوه در کودکان سبب رشد خوب استخوان‌ها می‌شود و مصرف آن در زمان بارداری برای خانم‌ها در تامین مواد معدنی و مقوی کمک کننده می‌باشد.

سرانه مصرف خرما در ایران و سایر کشورها

جالب است بدانید ساکنین جنوب ایران سالانه 25 کیلوگرم و دیگر مناطق ایران سالانه 1 کیلوگرم خرما مصرف می‌کنند.

به‌طور کلی طبق تحقیقات و آماری که در دسترس است، میانگین سرانه مصرف خرما در ایران سالانه 7 کیلوگرم است. این درحالی است که این رقم برای کشورهای عربستان 13 و مصر 16 کیلوگرم می‌باشد. 

در ایران سالانه 1 میلیون تن خرما تولید می‌شود که از این میزان تنها 10 درصد صادر شده و 50 درصد آن به مصرف داخلی اختصاص داده می‌شود. متاسفانه 40 درصد از این مقدار خرما نیز در مراحل برداشت ضایع شده و از بین می‌روند. با این حال، ایران بعد از کشورهای مصر و عربستان در رتبه سوم تولیدکنندگان خرما قرار دارد.

قیمت خرمای مضافتی

قیمت خرمای مضافتی در سال‌های اخیر مانند دیگر کالاهای موجود در بازار، نوسانات زیادی داشته است. نوسان قیمت خرما به عواملی مانند زمان، نوع و تازگی بستگی دارد. البته نرخ خرید این میوه در شهرهای تولیدکننده نسبت سایر شهرها ارزان‌تر است و ممکن است متاثر از عوامل متعددی مانند کیفیت، نوع بسته‌بندی و محل عرضه نیز متغیر باشد.

خرمای مضافتی به دلیل محبوبیت و کیفیت بالایی که دارد، معمولا گران‌تر از سایر خرماها بوده و قیمت هر بسته 710 گرمی آن در حال حاضر حدودا 83 هزار تومان می‌باشد. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که وزن و قیمت نوشته‌شده در زمان نگارش این مقاله حدودی بوده و دقیقا بروز نمی‌باشد.

برای خرید خرمای مضافتی هم از طریق اینترنتی و هم از طریق فروشگاه‌های حضوری می‌توانید اقدام کنید. هر دوی این فروشگاه‌ها امکان خرید به‌صورت عمده و خرده را دارند. 

در پایان این نکته را به‌یاد داشته باشید که مصرف به‌اندازه‌ی خرما در طول هفته می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و یا رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، برای مصرف خرما حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

برچسب‌ها:
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.