تنور نخل / مرغ در ایران ارزان‌تر از آمریکا!؟

توسط نریمان جعفری
1 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

مصطفی داننده طی یادداشتی، به گزارش روزنامه‌ی دولت که به دو برابر بودن قیمت مرغ در امریکا نسبت به ایران پرداخته بود، انتقاد کرد.

مجله‌ی نخل قصد دارد زین‌پس، در برچسب «تنور» به اخبار و مباحث داغ ایران و جهان بپردازد. لذا در اولین گام به سوژه‌ی قیمت مرغ در ایران و امریکا پرداخته است.

روزنامه‌ی ایران اخیراً طی گزارشی عجیب، قیمت مرغ در امریکا و اروپا را 2 برابر قیمت مرغ در ایران عنوان کرد و نوشت: «طی یک ماه اخیر نیز قیمت مرغ در کشورمان بین ۵۰ تا ۵۴ هزار تومان در نوسان بوده که این امر به‌معنای کاهش ۱۳ هزار تومانی این کالای اساسی نسبت به قیمت مصوب آن است.

با این‌حال قیمت مرغ عرضه شده در بازار امریکا ۳ دلار و ۵۰ سنت بوده، که اگر قیمت دلار نیمایی (۲۹ هزار تومان) را مبنای محاسبه قرار دهیم، این کالای پروتئینی درآمریکا با قیمت ۱۰۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین اگر قیمت یورو نیمایی (۳۱ هزار تومان) را مبنای محاسبه قرار دهیم، مشخص می‌شود قیمت مرغ در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیز همان ۱۰۲ هزار تومان است.»

مصطفی داننده، روزنامه‌نگار ایرانی در انتقاد به این گزارش، در کانال تلگرامی خود یادداشتی منتشر کرده که در ادامه می‌خوانیم:

می‌بینید که روزنامه‌ی منتسب به دولت، دلار را ضرب‌در قیمت تومان کرده است و به این نتیجه رسیده که مرغ در فرنگ، گران‌تر از ایران است. بله! اگر هر کسی اینگونه به دادگاه برود، قطعاً راضی از آن بیرون می‌آید.

اما شاید خالی از لطف نباشد که متوسط میزان درآمد یک معلم در ایالات متحده را بررسی کنیم و ببینیم حقوق معلم آمریکایی با همین شیوه‌ی حساب و کتاب روزنامه‌ی ایران، چند تومان است و می‌تواند چه‌قدر مرغ بخرد.

متوسط حقوق یک معلم در آمریکا ۶۳ هزار دلار در سال است. در آمریکا حقوق‌ها به صورت سالانه حساب می‌شوند، این میزان حقوق در سال یعنی ماهی ]پنج هزار دلار و 250 سنت آمریکا[.

اگر همان ارز مینایی روزنامه‌ی ایران یعنی 29 هزار تومان را مبنای کار قرار بدهیم، یک معلم در آمریکا، ماهیانه ]بیش از 152 میلیون تومان[ حقوق می‌گیرد. اگر با دلار 40 هزار تومان نیز حساب کنیم، همان معلم، ماهیانه ]210 میلیون تومان[ حقوق می‌گیرد.

با 210 میلیون تومان در آمریکا می‌شود در ماه حدود دو هزار کیلو، و با 116 میلیون هم می‌شود هزار و چهارصد و سی کیلو مرغ خرید. کاش روزنامه دولت بگوید که با حقوق یک معلم ایرانی، می‌توان در ماه چند کیلو مرغ و یا گوشت خرید؟

شاید جالب باشد بدانید که دانشجویان دکترا در آمریکا متوسط ماهی 1700 تا 2000 دلار حقوق می‌گیرند که همان هم می‌شود 72 میلیون تومان!

تصویری از گزارش روزنامه ایران با تیتر “قیمت مرغ در امریکا و اروپا بیش از 2 برابر ایران” – مجله نخل

به‌نظر می‌رسد تیم رسانه‌ای دولت در بدترین زمان و به بدترین شکل  ممکن یعنی در عصر شبکه‌های اجتماعی حتی با وجود فیلترینگ، به دفاع از عملکرد رئیس جمهور و دولت سیزدهم پرداخته است.

شاید در دهه‌ی 60 و یا 70 این سبک گزارش‌نویسی جواب می‌داد. آن‌زمان معمولاً از یک ایرانی ساکن آمریکا که برای دیدار اقوام به کشور برگشته است، در مورد قیمت‌ها سوال می‌کردند و بعد از پاسخ او تازه کمی شک می‌کردند اما حالا به لطف گسترش اینترنت از روی مبل در یک شهر کوچک در ایران می‌شود فهمید مرغ در آمریکا چه‌قدر است و مردم به چه میزان حقوق می‌گیرند.

بهتر است به‌جای این گزارش‌های عجیب، اجازه بدهید مردم خودشان در مورد دولت و عملکرد او قضاوت کنند. بهترین گزارش از وضع اقتصادی ایران، بازار است و مردمی که هر روز با قیمت‌ها سر و کار دارند.

شما بگویید!

آیا شما موافقید که مجله‌ی نخل، اخبار داغ ایران و جهان را در بخشی به‌نام تنور انعکاس دهد؟ نظر خود را برای ما بنویسید.

گفتنی است مجله‌ی نخل یادداشت اصلی «مرغ در ایران ارزان‌تر از آمریکا!؟» را پس از ویراستاری منتشر کرده است؛ مصطفی داننده در نوشته‌ی خود، به اشتباه حقوق ماهیانه‌ی یک معلم در امریکا را 4 هزار دلار تخمین زده بود که این عدد و اعداد حاصل از آن، اصلاح شد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:
تنور نخل
حقوق معلم در امریکا
قیمت مرغ
مرغ چنده
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.