برای خرید لوازم خانگی باکیفیت و کم‌مصرف به چه نکاتی باید توجه کرد

توسط نریمان جعفری
1 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

معمولا هنگام خرید لوازم خانگی به ویژگی‌هایی مثل قیمت، ظاهر، شکل و اندازه، رنگ و کیفیت آن توجه می‌کنیم. اما چیزی که می‌تواند از اهمیت بالاتری برخوردار باشد، کم‌مصرف یا پرمصرف بودن آن محصول است.  وسایل برقی و مخصوصا وسایل برقی بزرگ مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و … به میزان برق بسیار زیادی برای […]

معمولا هنگام خرید لوازم خانگی به ویژگی‌هایی مثل قیمت، ظاهر، شکل و اندازه، رنگ و کیفیت آن توجه می‌کنیم. اما چیزی که می‌تواند از اهمیت بالاتری برخوردار باشد، کم‌مصرف یا پرمصرف بودن آن محصول است. 

وسایل برقی و مخصوصا وسایل برقی بزرگ مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و … به میزان برق بسیار زیادی برای کار کردن نیاز دارند و این مسئله باعث می‌شود قبض برق مصرفی خانواده‌ها مبلغ بالایی داشته باشد.

اما اگر هنگام خرید وسایل خانگی به چند نکته‌ی کلیدی توجه کنیم، می‌توانیم یک وسیله باکیفیت و در عین حال کم‌مصرف را خریداری کنیم تا هم عمر طولانی‌مدتی داشته باشد و هم میزان برق مصرفی منزلمان را بالا نبرد.

در این مقاله یه چند نکته‌ی مفید که باید هنگام خرید لوازم خانگی به آنها توجه کنید را بررسی کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

1. به برچسب انرژی وسیله برقی موردنظرتان توجه کنید

توجه به برچسب انرژی یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص وسایل برقی کم‌مصرف است. این برچسب که از هفت فلش رنگی تشکیل شده،‌ نمایانگر میزان مصرف کم و یا زیاد وسیله برقی می‌باشد. این فلش‌ها از حرف A تا G نام‌گذاری شده‌اند که رنگ سبز آن (شامل حروف A و B) نشان‌دهنده‌ی کم‌مصرف بودن وسیله برقی‌اند. یادتان باشد که وسیله‌ی موردنظرتان فقط درصورتی که برچسب انرژی‌اش روی یکی از این دو حروف سبز رنگ باشد کم‌مصرف به حساب می‌آید. 

2. به نوع کارکرد وسیله موردنظرتان توجه کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید وسیله برقی کم‌مصرف و باکیفیتی خریداری کنید، این است که به نوع کارکرد آن توجه کرده و آن را با دیگر برندهای موجود مقایسه کنید. برای این کار باید به دفترچه راهنمای وسیله موردنظرتان مراجعه کنید و ببینید رعایت کدام موارد می‌تواند به طول عمر آن وسیله و همچنین مصرف بهینه‌ی برق کمک کند. 

برای مثال، برخی وسایل برقی هستند که حتی در زمان خاموش بودن و تنها با اتصال به برق، میزان کمی برق مصرف می‌کنند که این میزان هرچقدر هم که کم باشد، درطول زمان می‌تواند مقدار قابل‌توجهی از مصرف برق منزلتان را شامل شود. به همین دلیل، می‌توان باتوجه به نوع کارکرد وسیله، در ساعاتی که مورد استفاده‌مان نیست، آن را از برق بکشیم.

3. صرفه‌جویی و استفاده بهینه از وسایل برقی خانگی

بعد از خرید یک وسیله برقی لازم است که با استفاده بهینه و درست از آن، هم در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم و هم به طول عمر و عملکرد بهتر آن کمک کنیم. برای این کار، باتوجه به نوع وسیله برقی، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی وسایل سرمایشی و گرمایشی

یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه‌های برق خانگی این است که از وسایل سرمایشی و گرمایشی منزل بهینه استفاده کنیم. کارهایی نظیر تعمیر و سرویس به موقع این وسایل، درزگیری در و پنجره‌ها در فصل زمستان، استفاده از لباس مناسب فصل، عدم استفاده بیش از اندازه از دور تند کولر، استفاده از سایبان برای کولرهای آبی در فصل تابستان، خاموش کردن وسایل گرمایشی در ساعاتی از روز، همگی به هدر رفت انرژی کمک می‌کنند و درعین حال در میزان عملکرد وسایل سرمایشی و گرمایشی موثرند و باعث می‌شوند طول عمر این وسایل بیشتر شده و کیفیت و دوام آنها نیز حفظ شود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی جاروبرقی

با جلوگیری از ایجاد مانع در لوله یا کیسه جاروبرقی، تمیز بودن فیلتر آن از آلودگی و گرد و غبار و قرار دادن تنظیمات آن متناسب با محلی که قصر تمیز کردنش را دارد، به‌راحتی می‌توانید در مصرف انرژی آن صرفه‌جویی کنید. 

همچنین استفاده‌ از جاروهای شارژی و یا جارو نپتون برای تمیز کردن محل‌های کوچک منزل به‌جای جاروبرقی،‌ می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف برق به شما کمک کند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی یخچال و فریزر

یخچال و فریزر جزء جدانشدنی هر خانه‌ای هستند که به دلیل استفاده دائمی‌شان از برق، بیشترین مصرف برق هر خانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. برای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف برق این وسایل راهکارهایی وجود دارد که درصورت رعایت آنها، می‌توانید علاوه‌بر مدیریت مصرف برق منزلتان، به طول عمر این وسایل هم کمک کنید.

برای مثال، بهتر است از قرار دادن مواد ذایی داغ در یخچال و فریزر جلوگیری کنید،‌ این کار باعث می‌شود دمای یخچال یا فریزر شما گرم شده و درنتیجه برفک زیادی تولید کند. همیشه سعی کنید در زمان مناسبی برفک موجود در یخچال و فریزرتان را تخیله کنید و این کار را به تعویق نیندازید. همچنین اگر متوجه بیش از حد برفک تولید کردن این وسایل شدید، حتما با یک تعمیرکار مشورت کنید.

مسئله‌ی مهم دیگر، درست بسته شدن درب این دو وسیله است؛ توجه داشته باشید که یخچال و فریزر شما باید حتما بر روی سطح صافی قرار داشته باشد تا درب آنها به‌خوبی بسته شده و مانع از عبور هوای گرم به داخل شود. 

همچنین همواره از سالم بودن واشر دور درب یخچال و فریزر خود اطمینان داشته باشید و سعی کنید طبقه‌های این وسایل را با مواد غذایی پر نکنید، بهتر است همیشه مقداری فضای خالی برای عملکرد بهتر یخچال و فریزر در این وسایل وجود داشته باشد.

فراموش نکنید که تنظیم دمای مناسب برای یخچال و فریزرتان، می‌تواند تا حد بسیار زیادی در میزان مصرف برق آن موثر باشد. همچنین دقت کنید تا برای برداشتن موادغذایی از یخچال، درب آن را برای مدت زیادی باز نگذارید.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی ماشین لباسشویی 

کارهایی مانند استفاده بیش از حد ظرفیت مجاز ماشین لباسشویی، شستشوی لباس‌ها با آب سرد، عدم استفاده از خشک‌کن تا جای ممکن، انتخاب ماشین لباسشویی با ظرفیت متناسب با تعداد افراد خانواده، استفاده از مایع و پودر لباسشویی به میزان کافی، برخی از مهم‌­ترین راه­‌های صرفه‌­جویی در مصرف انرژی ماشین لباسشویی‌اند که بعد از برچسب انرژی باید به آنها توجه کرد.

از دیگر راه‌های صرفه‌جویی و مصرف بهینه‌ی انرژی برق در خانه می‌توان به تعویض وسایل برقی قدیمی و فرسوده، عدم روشن گذاشتن طولانی مدت وسایلی مانند تلوزیون، عدم استفاده‌ی همزمان از دو وسیله برقی پرمصرف و توجه به ساعات اوج مصرف برق اشاره کرد.

یادتان باشد که اگر هنگام خرید محصول برقی موردنظرتان فقط به‌خاطر کم‌مصرف بودن آن کمی بیشتر هزینه کنید، هم به خودتان کمک کرده‌اید و هم در بهینه‌سازی مصرف برق کشور مفید بوده‌اید.

برچسب‌ها:
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.