چه‌گونه یک کسب و کار راه‌اندازی کنیم؟ / 10 قدم لازم برای موفقیت در کسب وکار

توسط نریمان جعفری
1 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

این مقاله برای کارآفرینانی است که می‌خواهند الفبای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را بیاموزند و با بایدها و نبایدهای آن آشنا شوند. مجله نخل؛ مهارت کسب و کار: بسیاری از افراد، به اشتباه تصور می‌کنند اولین گام برای راه‌اندازی یک کسب و کار، انتخاب نام و هویت بصری و ایجاد صفحات مجازی برای […]

این مقاله برای کارآفرینانی است که می‌خواهند الفبای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را بیاموزند و با بایدها و نبایدهای آن آشنا شوند.

مجله نخل؛ مهارت کسب و کار: بسیاری از افراد، به اشتباه تصور می‌کنند اولین گام برای راه‌اندازی یک کسب و کار، انتخاب نام و هویت بصری و ایجاد صفحات مجازی برای آن است؛ در حالی که این موارد در انتهای لیست راه‌اندازی یک کسب و کار قرار دارند.

کارهایی مانند نام‌گذاری و ساخت هویت بصری و یک لوگو، برای همه واضح است. اما چه موارد دیگری وجود دارد که پراهمیت‌اند و غفلت از آن‌ها می‌تواند کسب و کارمان را با مشکلی جدی مواجه سازد؟!

مجله‌ی نخل لیستی از ضروری‌ترین قدم‌های لازم جهت موفقیت در یک کسب و کار را برای شما تهیه کرده است تا بتوانید ایده‌ی خود را به بهترین شکل ممکن عملی نمایید.

فوت و فن راه‌اندازی یک کسب و کار:

1- ایده‌ی کسب و کارتان را بپزید!

اگر به راه‌اندازی یک کسب و کار فکر می‌کنید، احتمالا از قبل ایده‌ای را در مورد آن‌چه که می‌خواهید به‌صورت آنلاین و یا آفلاین بفروشید، در سر دارید.

شما باید این ایده‌ی خام را پخته کنید. برای همین کار ابتدا شرکت‌های موجود را -که به نوعی رقبای شما محسوب می‌شوند- بررسی نمایید؛ ببینید برندهای دیگر، آن ایده را چه‌گونه اجرا می‌کنند و به‌دنبال خلق یک ارزش افزوده باشید. در واقع شما باید برای ایجاد تمایز بین خود و رقبای‌تان، آن کار را به نحو بهتری به مشتریان ارائه دهید. گاهی اوقات با سریع‌تر انجام دادن یک کار و یا تعیین نرخ ارزان‌تر نسبت به دیگران، می‌توانید تمایز ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، شما همان چیزی را که دیگران ارائه می‌دهند، سریع‌تر یا ارزان‌تر یا با ویژگی‌های انحصاری ارائه دهید.

اما اگر تصور می‌کنید کسب و کار شما می‌تواند چیزی را ارائه دهد که شرکت‌های دیگر از انجام آن ناتوان‌اند -و عملاً رقیبی ندارد-، به‌طور حتم ایده‌ی شما ایده‌ای خاص و انحصاری است که باید هر چه سریع‌تر آن‌را اجرایی کنید.

1-2 از خود بپرسید: چرا؟!

سال‌ها پیش در شرکتی کار می‌کردم. یک‌روز رییس آن شرکت به من گفت: «همیشه پیش از آن‌که کاری را شروع کنی، از خودت بپرس چرا؟ و برای چه؟». بعدها نقل قولی مشابه از گلن گوتک، مدیرعامل شرکت Awake خواندم که او نیز می‌گفت: «همیشه با چرا شروع کن! خوب است بدانید که چرا می‌خواهید یک کسب و کار راه‌اندازی کنید.» و باید میان «خدمت‌رسانی شخصی» و «خدمت‌رسانی به بازار» تقاوت قائل شد.

به بیانی دیگر، وقتی دلیل شما بر روی «برآورده‌کردن یک نیاز در بازار» متمرکز باشد، دامنه‌ی کسب و کار شما بزرگ‌تر از کسب و کاری‌ست که جهت «پاسخ‌گویی به یک نیاز شخصی» طراحی شده است.

2- با چند پرسش کلیدی؛ طرح‌ تجاری‌تان را مکتوب کنید

پرسیدن «چرا» به تنهایی کافی نیست و شما باید چند سوال مهم دیگر نیز از خود بپرسید:

  • هدف از راه‌اندازی کسب و کار من چیست؟
  • به چه کسانی می‌فروشم؟ / به چه کسانی خدمات ارائه می‌دهم؟
  • هدف یا اهداف نهایی من چیست؟
  • هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کارم را چه‌گونه تامین می‌کنم؟

این پرسش‌ها را می‌توانید در یک طرح کسب و کار هدف‌مند پاسخ دهید و اگر پاسخی برای موارد مذکور نداشته باشید، یعنی کسب و کار شما بی‌هدف است و به احتمال زیاد با شکست مواجه می‌شود.

اشتباه بیش‌تر کسب و کارهای محکوم به شکست این‌ست که عجله دارند و بدون تفکر در جنبه‌های مختلف، کسب و کارشان را آغاز می‌کنند.

شما باید ابتدا جامعه‌ی هدف خود را مشخص کنید و از خود بپرسید که «چه کسی و به چه دلیل باید از محصول یا خدمات من استفاده کند؟». اگر نمی‌توانید دلیل معقولی پیدا کنید که نشان‌گر تقاضا برای ایده‌ی شما باشد، پس چرا می‌خواهید شروع کنید؟

2-2- تحقیق، تحقیق و تحقیق

تحلیل و بررسی بازار به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از «مشتری، نیازها، ترجیحات و رفتار آن‌ها، و هم‌چنین موقعیت و رقبای خود را» دست یابید. برای همین است که بسیاری از مدیران مارکتینگ و متخصصان مشاغل، کارآفرینان را به «جمع‌آوری اطلاعات جمعیت شناختی و انجام یک تحلیل رقابتی» جهت درک بهتر فرصت‌ها و محدودیت‌های موجود در بازار، توصیه می‌کنند. پس از تحقیق و بررسی بیشتر دست نکشید!

دستگاه پرس و دوخت نایلون و سلفون

750.000 تومان | تخفیف ویژه 11 درصدی

خرید کنید

از طرفی -همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم- باید برای کسب و کار خود به‌دنبال یک تمایز باشید. زیرا موفق‌ترین کسب و کارهای کوچک همیشه محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهند که از رقبای خود متمایز هستند.

2-3- استراتژی خروج بچینید!

انجام این کار شاید از دید برخی واجب نباشد، اما ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «احتیاط شرط عقل است!» و آینده‌بینی، لازمه‌ی هر کاری است. پس هنگام تدوین طرح کسب و کارتان، یک استراتژی برای خروج هم در نظر بگیرید.

به این فکر کنید که «در نهایت چه‌گونه از کسب و کار خارج می‌شوید»؛ این ایده شما را مجبور می‌کند تا آینده را هم ببینید و از قدم‌های بعدی‌تان مطلع باشید.

3- وضعیت مالی خود را ارزیابی کنید

راه‌اندازی یک کسب و کار هزینه‌هایی در بردارد. بنابراین باید مشخص کنید که چه‌گونه قرار است این هزینه‌ها را تامین نمایید؛ منابع مالی شما کافی‌ست یا نیازمند وام و… هستید.

اگر اکنون شاغل هستید و برای راه‌اندازی یک کسب و کار شخصی، می‌خواهید شغل فعلی‌تان را ترک کنید، آیا پولی را برای حمایت از خود تا زمان دست‌یابی به سود لازم کنار گذاشته‌اید؟ بهتر است بدانید هزینه‌های راه‌اندازی شما چه‌قدر خواهد بود.

طرح کسب و کار کمک می‌کند تا بفهمید کسب و کار شما به کجا می‌رود، چه‌گونه بر مشکلات احتمالی غلبه خواهد کرد و برای حفظ آن به چه چیزهایی نیاز دارید.

بسیاری از کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند چون قبل از کسب سود، پول‌شان تمام می‌شود. این هرگز ایده‌ی بدی نیست که میزان سرمایه‌ی اولیه‌ی مورد نیاز خود را بیش از حد برآورد کنید؛ زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا کسب و کار شروع به کسب درآمد پایدار کند.

4- ساختار کسب و کار قانونی خود را مشخص کنید

قانون را هم فراموش نکنید! قبل از این‌که به ثبت شرکت یا مجموعه‌ی خود اقدام کنید، باید تصمیم بگیرید که کسب و کارتان در چه دسته و نهادی قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که اگر مشکلی پیش بیاید، ساختار کسب و کار شما از نظر قانونی بر همه‌چیز تاثیر می‌گذارد؛ از نحوه‌ی ثبت مالیات شما گرفته تا بدهی‌های شخصی شما!

بنابراین باید مشخص کنید که کدام نوع نهاد برای نیازهای فعلی و اهداف تجاری شما در آینده، بهترین است. مهم است که در مورد ساختارهای مختلف کسب و کار قانونی موجود بیشتر تحقیق کنید.

اگر این مساله برای شما گنگ و نامفهوم است، پیشنهاد می‌شود برای گرفتن تصمیم نهایی، با یک مشاور تجاری یا حقوقی مشورت نمایید.

5- راه‌اندازی کسب و کار با ثبت‌نام در دولت و IRS

برای این‌که بتوانید به‌طور قانونی کسب و کار خود را اداره کنید، باید انواع مجوزهای تجاری را دریافت نمایید.

برای مثال: شما باید کسب و کار خود را در ادارات دولتی ثبت کنید. قبل از ثبت‌نام باید مدارک متعددی را تهیه کنید و تا حین ثبت کسب و کارتان با مشکلی مواجه نشوید.

6- بیمه‌نامه بخرید

بی‌شک خرید بیمه‌ی مناسب برای کسب و کار، مهم‌ترین گامی است که هر کارآفرینی باید قبل از راه‌اندازی رسمی کسب و کارش بردارد.

مقابله با مواردی چون آسیب یا سرقت اموال، حتی دعوای حقوقی مشتری می‌تواند پر هزینه باشد و باید مطمئن شوید که بیمه به درستی از شما محافظت می‌کند.

اگر چه باید چندین نوع بیمه‌ی تجاری را در نظر بگیرید، اما چند طرح بیمه‌ی اساسی وجود دارد که اکثر مشاغل کوچک می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. برای مثال، اگر شما از کارمند برخوردار باشید، حداقل باید غرامت کارگران و بیمه‌ی بیکاری را خریداری کنید.

هم‌چنین ممکن است به نسبت موقعیت مکانی و صنعت خود، به انوع دیگری از پوشش بیمه نیاز داشته باشید. اما توصیه‌ی ما به بیشتر مشاغل کوچک این‌ست که بیمه‌ی مسئولیت یا بیمه‌نامه‌ی مالک کسب و کار را خریداری کنند. این بیمه، خسارت مالی، صدمات بدنی و صدمات شخصی به خود یا شخص ثالث را پوشش می‌دهد.

7- برای راه‌اندازی یک کسب و کار تیم خود را تشکیل دهید

(برای کسب و کارهایی که نیازمند بیش از یک نیرو هستند).  باید یک تیم قوی و مجرب تشکیل دهید تا مجموعه‌تان راه‌اندازی شود.

جو زاوادزکی، مدیرعامل و موسس MediaMath معتقد است کارآفرینان باید به همان مقدار که به محصولات‌شان توجه می‌کنند، به عنصر «مردم» نیز اهمیت بدهند.

از آن‌جا که محصول شما توسط مردم خریداری می‌شود، پس نیازمند یک تیم قوی هستید تا با تحلیل و بررسی، مشکلات را شناسایی و رفع کند، و استراتژی‌هایی با هدف افزایش فروش، مشتریان و میزان رضایتمندی آن‌ها تعیین کند.

برای تشکیل تیم، فهمیدن این‌که افراد چه‌گونه با هم کار خواهند کرد، مهم‌ترین مساله می‌باشد. بنابراین شما باید ضمن مشخص نمودن نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد؛ به مواردی چون تقسیم کار، افزایش بازدهی نیرو و… نیز توجه کنید.

8- فروشندگان خود را انتخاب کنید

اداره‌ی یک کسب و کار می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، و احتمالاً شما و تیم‌تان نمی‌توانید به تنهایی از پس این وظیفه‌ی سنگین بر بیایید. این‌جاست که فروشندگان شخص ثالث وارد می‌شوند. شرکت‌هایی وجود دارند که با شما شریک می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا کسب و کار خود را بهتر اداره کنید.

هم‌چنین برای مجموعه‌ی خود، یک حسابدار و یک نرم‌افزار حسابداری استاندارد در نظر بگیرید تا در زمان‌تان صرفه‌جویی شود.

9- با تبلیغ بهینه، برندسازی کنید

پیشنهاد می‌شود قبل از این‌که شروع به فروش محصول یا خدمات خود کنید، برند خود را بسازید و دنبال‌کننده‌هایی را به‌دست آورید تا سرعت پیشرفت شما شدت بگیرد.

الف) سایت شرکت:  شهرت خود را به‌صورت آنلاین در نظر بگیرید و یک وب‌سایت برای مجموعه‌تان بسازید.

با توجه به این‌که بسیاری از مشتریان جهت اطلاع از یک کسب و کار به اینترنت مراجعه می‌کنند، وب‌سایت می‌تواند در جلب اعتماد آن‌ها موثر باشد. ضمن آن‌که وبسایت شرکتی می‌تواند راهی عالی برای تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه باشد.

ب) رسانه‌های اجتماعی:  از رسانه‌های اجتماعی برای انتشار اخبار در مورد کسب و کار جدید خود استفاده کنید.

رسانه‌های اجتماعی می‌تواند ابزاری برای تبلیغات، ارائه‌ی کدهای تخفیف و… به مشتریان باشند. با توجه به این‌که بسیاری از ایرانیان در اینستاگرام فعالیت دارند، حضور در این رسانه الزامی است. هم‌چنین می‌توانید در صفحات خود را در توییتر، یوتیوب و حتی لینکدین نیز ایجاد کنید.

ج) لوگو: لوگوی شما باید شفاف و رسا باشد.

لوگویی برای مجموعه‌ی خود در نظر بگیرید که مردم با دیدن‌اش به‌راحتی برند شما را شناسایی کنند.

10- توقف نه؛ کسب و کار خود را توسعه دهید

– راه‌اندازی و اولین فروش شما، آغاز کار شماست. بنابراین برای سرپا ماندن و کسب سود بیشتر، همیشه باید در حال توسعه‌ی کسب و کار خود باشید. این کار مستلزم زمان و تلاش است؛ اما هر آن‌چه که در آن بکارید، از کسب و کار خود برداشت خواهید کرد.

– با شرکت‌های دیگر در تماس باشید و در ازای اعطای نمونه‌محصول یا ارائه‌ی رایگان خدمات، کمی تبلیغ بخواهید. همکاری شما با برندهای معتبر، گامی بلند برای رشد و تعالی شماست.

کلام آخر

مجله‌ی نخل با تنظیم مقاله‌ای که خواندید، کوشید تا نکات مهمی را برای راه‌اندازی و رشد کسب و کار را به شما یادآور شود. اما همیشه به یاد داشته باشید که هرگز یک برنامه‌ی کامل جهت راه‌اندازی یک کسب و کار موفق وجود ندارد و شما باید به‌طور مداوم در حال تغییر و وفق دادن خود با شرایط وقت باشید.

همچنین اگر می‌خواهید به صورت آنلاین فروش داشته باشید، پیشنهاد ما به شما این‌ست که در بازار اجتماعی نخل، فروشگاه خود را ثبت نمایید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای فروش آنلاین را شروع کنید.

بازار نخل صرفاً یک بستر فروش نیست، بلکه مرکز رشد و توان‌افزایی کسب و کارهای خرد و کوچک نیز می‌باشد و بی‌شک می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

در پایان خوش‌حال می‌شویم نظرات، تجربیات، موفقیت‌ها و شکست‌هایی را که برای راه‌اندازی یک کسب و کار داشته‌اید، برای ما ارسال کنید تا مجله‌ی نخل و افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار را دارند، از نظرات شما بهره‌مند شوند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:
دانشگاه نخل
علت موفقیت کسب و کارها
فوت و فن مشاغل
گامهای لازم برای کسب وکار
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.