مروری بر داستان بازار اجتماعی نخل / نخل، بازار مردمان با اصالت

توسط نریمان جعفری
1 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

بی‌شک درباره‌ی درخت نخل و روایت‌های پیرامونش زیاد شنیده و خوانده‌اید؛ اما درباره‌ی بازار نخل چه؟ نریمان جعفری: در این فرصت قصد داریم شما را با بازار اجتماعی نخل بیشتر آشنا کنیم. از چرایی نامیدن آن به این عنوان گرفته تا اهداف، ارزش‌ها، مسیر و اکنونِ نخل. 1. چرا بازار؟ در یک کلام، نخل فروشگاه […]

بی‌شک درباره‌ی درخت نخل و روایت‌های پیرامونش زیاد شنیده و خوانده‌اید؛ اما درباره‌ی بازار نخل چه؟

نریمان جعفری: در این فرصت قصد داریم شما را با بازار اجتماعی نخل بیشتر آشنا کنیم. از چرایی نامیدن آن به این عنوان گرفته تا اهداف، ارزش‌ها، مسیر و اکنونِ نخل.

1. چرا بازار؟

در یک کلام، نخل فروشگاه اینترنتی نیست. بلکه مانند یک بازار، بستری‌ست برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال رشد هستند و نمی‌خواهند سهم و سود حاصل از فروش اینترنتی را از دست بدهند.

نخل، ساز و کار خود را از بازارهای سنتی ایران در دوره‌ی صفویه الهام گرفته است. به همین جهت در بازار اجتماعی نخل جمعی از تولیدکنندگان، خدمات‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و خریداران حضور دارند که «اصالت محصول و خدمات» -که منجر به جلب کامل رضایت مشتری می‌شود- دغدغه‌ی همه‌ی آن‌هاست.

2. چرا نخل؟

انتخاب عنوان نخل برای این بازار و اجتماعی خواندن آن، بی‌ربط به درخت نخل نیست و ریشه در داستان نخلستان‌ها دارد.

به‌حتم شنیده‌اید که نخل فراتر از یک درخت و شبیه آدمیزاد است. به‌همین جهت واحد شمارش آن، همچون انسان‌ها، نفر است. نخل تنها درختی است که مانند انسان اگر سرش را قطع کنی می‌میرد. خلاف درختان دیگر که سرشان را که بزنی، برگشان بیشتر هم می‌شود.

اما تمام ماجرا این نیست. نخل، درختی جمع‌گراست. یک نخل به تنهایی هیچ ثمری ندارد. نخلستان‌ها هر چه وسیع‌تر باشند، درختان نخل هم ثمره‌ی بیشتر و با کیفیت‌تری می‌دهند. در واقع هر نخل از نخل‌های دیگر بهره می‌برد و خود نیز از آن‌ها بهره می‌ستاند. به این‌ها، تاثیر نزدیکی نخل به انسان را هم اضافه کنید. جنوبی‌ها خوب می‌دانند هر چه نخل به آدم‌ها نزدیک‌تر باشد، ثمره‌ی بهتری هم دارد.

شاید ذکر همین چند جمله برای چرایی نامیدن این بازار اجتماعی به «نخل» کافی باشد.

موفقیت نخل و کسب‌وکارهایی که این بستر را برای رشد و پیشرفت انتخاب کرده‌اند، با فردیت به دست نمی‌آید. بلکه حرکتی گروهی و وسیع را می‌طلبد. در این بازار مجموعه‌ای از انسان‌ها گرد هم می‌آیند تا از حضور دیگران بهره برده و با حضورشان به دیگران بهره برسانند. درست شبیه فرهنگی که مردمان با اصالت نیز به آن واقف هستند.

3. مفهوم اصالت در بازار نخل

شاید به تعداد انسان‌های روی کره‌ی زمین، اصالت هم معانی مختلفی داشته باشد و در واقع هرکسی که می‌نویسد یا می‌اندیشد، تحت تاثیر جنبه‌های مختلف فرهنگی، جغرافیایی و غیره‌ی خود اصالت را از دیدگاه فردی معنا کند. به همین جهت ممکن است درک درست مفهوم اصالت در ادبیات بازار نخل در مرتبه‌ی اول مشکل باشد.

باید اذعان کرد که اگر می‌شد اصالت را یاد داد، دیگر اصالت نبود. اما می‌توان مواردی را بیان کرد که از طریق آن‌ها بتوان اصالت را القا کرد.

3.1. اصالت فرهنگ:

نخل به‌دنبال احیای اصالت فرهنگ ایرانیان است. اصالتی که همه‌ی مردم به‌دنبال کمک به هم‌نوع خود بودند و رشد و موفقیت، فردی نبود و دسته‌جمعی محقق می‌شد.

در چنین جامعه‌ی با اصالتی، اعتماد حرف اول را می‌زد و احترام را هم به‌دنبال داشت. شخصی با اصالت خوانده می‌شد که اخلاق‌مدار بود و با عزت نفس در برابر مشکلات ایستادگی می‌کرد و خواهان رشد و پویایی خود و جامعه‌اش بود.

3.2. اصالت کالا:

یکی دیگر از مواردی که برای مردمان با اصالت اهمیت دارد، اصل بودن کالاست. اینکه کالایی که خریداری می‌کنند به اصطلاح عامه، کپی و فیک نباشد.

به وفور شنیده‌ایم که خریداران، از محصولی که دریافت کرده‌اند، رضایت ندارند و آن‌را قلابی و غیر اصل می‌دانند. در سطح فروشگاه‌های اینترنتی اما این نارضایتی به مراتب بیشتر به چشم می‌خورد. با این‌حال، خریداران مجبورند به کسب و کارها اعتماد کنند، چرا که آن‌ها نیازمند کالا و خدمات هستند.

هرچند تعداد کسب‌وکارهایی که سنگ بنایشان بر پایه‌ی صداقت نیست، کم است اما همین تعداد کم نیز می‌تواند به مرور مشتریان را نسبت به همه بدبین و بی‌اعتماد کند و در نهایت تر و خشک را با هم بسوزاند. از این رو بازار نخل با تاکید بر اصالت‌محوری به‌دنبال رفع بروز این مشکل است.

«نخل، بازار مردمان با اصالت» تنها یک شعار نیست و هم‌وغم این بازار همواره جذب حجره‌دارانی است که محصولاتشان اصل و مرغوب هستند تا اعتمادی که به واسطه‌ی بی‌اصالت‌ها از دست رفته را به مردم برگرداند.

4. این ثمره‌ی شیرین

محصول درخت نخل، خرماست. میوه‌ای که کام هر آدمی را حتی در تلخ‌کامی، شیرین می‌کند.

به گفته‌ی خداوند، بهره‌مندی ما انسان‌ها از خرما مختص به این دنیا نیست و ما در هر دو گیتی از ثمره‌ی نخل بهره خواهیم برد.

بی‌شک کسب و کاری که بر پایه‌ی اصالت بنا شود، از صداقت، نجابت، درستی و اخلاق‌مداری برخوردار خواهد بود و ثمره‌ی این نوع کسب و کار که نوعی عبادت محسوب می‌شود، رزق و روزی حلال است. ثمره‌ای پر برکت که کام هر انسانی را شیرین می‌کند و سود حاصل از آن تنها مختص به این دنیا هم نیست.

5. هویت مبتنی بر اصالت

همانطور که گفتیم و خواندید، نخلِ بی‌سر می‌میرد. مهم نیست ریشه‌اش در خاک، سالم باشد؛ می‌میرد. اصالت مردمان بازار هم شبیه به سر نخل است، اگر از دست برود، بی‌اعتمادی رخنه می‌کند و کسب و کارها از رونق می‌افتند. در این حالت دیگر نه فروشنده‌ای می‌ماند و نه خریداری.

این است که اصالت، خشت اول و اصلی این بازار است. نخل همچنین در کنار تمامی محصولاتی که جامعه به آن نیازمند است؛ برای صنایع دستی و محصولات ایرانی و خانگی اهمیت ویژه‌ای قائل است و همواره می‌کوشد تا به حجره‌دارانش هویت ببخشد. در این بازار افراد از محصولاتشان مهم‌ترند و به همین جهت، نخل قصد دارد داستان‌ها و تجارب کسب‌وکارهای موفق و شکست‌خورده را نیز تولید و در اختیار مخاطبین خود بگذارد.

 

6. هدف بازار نخل

هدف این بازار ارتقا و رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اصیل با استفاده از تکنیک‌های توان‌افزایی و خلاقیت صاحبان کسب و کارهاست.

آخرین آمارها حاکی از آن‌ست که 50 % اشتغال کشور را کسب‌وکارهای کوچک شامل می‌شوند. رونق کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند باعث حفظ و افزايش سطح اشتغال پايدار كشور، كاهش فقر و نرخ بيكاری، كمك به توزيع عادلانه ثروت، كاهش شكاف طبقاتی، افزايش سطح درآمد ملی و رشد و توسعه اقتصاد شود.

نکته‌ی مهم این‌ست که امروزه به‌خاطر رشد جریان‌هایی همچون اصالت‌گرایی، بوم‌گرایی، ماجراجویی و تنوع‌گرایی فرهنگی در سطح جهانی، تقاضا برای زیست‌بوم کسب‌وکارهای محلی، ارتقای تنوع فرهنگی و حفظ محیط زیست به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین توسعه‌ی کسب‌وکارهای کوچک محلی می‌تواند با استقبال گسترده‌ی اجتماعی روبه‌رو شود.

رونق کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند باعث حفظ و افزايش سطح اشتغال پايدار كشور، كاهش فقر و نرخ بیکاری، كمك به توزيع عادلانه‌ی ثروت، كاهش شكاف طبقاتی، افزايش سطح درآمد ملی و رشد و توسعه اقتصاد شود.

7. کلام آخر

رویای ما، نخلستانی پربار با ثمره‌ی بهشتی و شیرین است. این رویا تنها با تلاش جمعی، حاصل گشته و خاطره می‌شود.

از نخل خرید کنید، در آن حجره بزنید و به کسب‌وکارتان رونق ببخشید.

انتها /

برچسب‌ها:
اصالت بازار
بازار اجتماعی نخل
بازار با اصالت
بازار مردمان با اصالت
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.