داستان بازار اجتماعی نخل

توسط مصطفوی
2 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

تعریفی از بازار اجتماعی نخل بازار اجتماعی نخل یک بستر فروش اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک و همچنین محلی برای رشد این کسب و کارها با ابزارهایی مثل: ارتباطات، زیرساخت، آموزش و پشتیبانی و بهره‌گیری از بستر اینترنت است. این بازار پر است از افراد علاقه‌مند به کسب‌وکارهای اصیل و خلاقانه است. آن‌ها در […]

تعریفی از بازار اجتماعی نخل

بازار اجتماعی نخل یک بستر فروش اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک و همچنین محلی برای رشد این کسب و کارها با ابزارهایی مثل: ارتباطات، زیرساخت، آموزش و پشتیبانی و بهره‌گیری از بستر اینترنت است. این بازار پر است از افراد علاقه‌مند به کسب‌وکارهای اصیل و خلاقانه است. آن‌ها در تلاش برای عرضه‌ی مستقیم محصولات و خدمات به سراسر ایران هستند.

فروشندگان در نخل جایی را تحت عنوان “حجره” یا “فروشگاه” در اختیار دارند تا در آنجا بتوانند محصولات و یا خدمات خود را با شرایطی که خود مشخص می‌کنند، به سراسر جهان بفروشند. کوچک بودن ابعاد محصول و یا ظرفیت محدود تولید آن هیچ اهمیتی ندارد! کافی است افراد محصولی را برای فروش داشته باشند و بتوانند با تعهد و خوش‌قولی، سفارش‌های مشتریان را تأمین کنند.

نخل نه صرفا یک فروشگاه اینترنتی، که یک بازار اجتماعی است. مجموعه‌ای از فروشندگان، خریداران، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و خدمات‌دهندگانِ ماهر که همگی برای یک کسب‌و‌کار زندگی‌پذیر (life style business) فعالیت می‌کنند. با محصولات و خدمات متنوعی که در بازار اجتماعی نخل عرضه می‌شود، هر کسب‌و‌کارِ اصیلِ سالمی، داستان و هویت خودش را پیدا می‌کند.

اهمیت بازار نخل

آخرین آمارها حاکی از آن است که 50% اشتغال کشور را کسب‌و‌کارهای کوچک شامل می‌شوند. رونق کسب‌و‌کارهای کوچک می‌تواند باعث حفظ و افزايش سطح اشتغال پايدار كشور، كاهش فقر و نرخ بيكاري،‌ كمك به توزيع عادلانه ثروت، كاهش شكاف طبقاتي،‌ افزايش سطح درآمد ملي و رشد و توسعه اقتصاد شود. نکته‌ی مهم این‌ است که امروزه به‌خاطر رشد جریان‌هایی هم‌چون اصالت‌گرایی، بوم‌گرایی، ماجراجویی و تنوع‌گرایی فرهنگی در سطح جهانی، تقاضا برای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای محلی و ارتقای تنوع فرهنگی و حفظ محیط زیست به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده! بنابراین توسعه‌ی کسب‌وکارهای کوچک محلی می‌تواند با استقبال گسترده‌ی اجتماعی روبرو شود و نخل دقیقا به دنبال استفاده از این ظرفیت برای رونق کسب‌و‌کارهای کوچک است.

هدف نخل

هدف بازار اجتماعی نخل این است که با رشد و توان‌افزایی کسب‌وکارهای کوچک، فروشندگان اصیل بتوانند هویت خود را پیدا کنند.

کسب وکارهای کوچک با چالش‌هایی نظیر: کم‌توجهی به ظرفیت‌ها، استقرار در مناطق کم‌برخوردار، توانایی مالی کم، مواجهه با بازار محدود و کم‌ظرفیت، فقدان مهارت‌های مؤثر جهت رشد میزان فروش، روبه‌رو هستند. راهکار نخل برای حل چالش‌های فوق، ایجاد یک اکوسیستم برای کسب‌وکارهای کوچک است؛ اکوسیستمی در قالب یک پلتفرم که شامل موارد ذیل است:

1-  امکان ایجاد فروشگاه اینترنتی و معرفی محصول کسب‌وکارهای کوچک را در قالب‌های روایی، هنرمندانه و تجاری فراهم می‌کند.

2-  سازوکارهای اجتماعی و ابزارهای رشد و ارتقای گروهی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌سازد.

3-  امکان ارتباط مستقیم فروشندگان با مشتری را فراهم می‌آورد تا طرفین به درک بهتری از یکدیگر برسند و تعامل تجاری مطمئن‌تری را ایجاد کنند.

ارزشهای بازار اجتماعی نخل

بازار نخل همواره سعی بر حفظ کرامت فردی و ارزش‌های انسانی دارد که در بازارهای سرمایه‌محور و سودمحور رو به فراموشی است. برای نیل به این هدف، کسب و کارهای کوچک ولی اصیل را انتخاب کرده تا با رشد این کسب و کارها در بستر اینترنت، مانع از حذف این اصالت و هویت‌ها گردد. یکی از  ابتکارها و ابزارهای نخل در این مسیر انتشار داستان آدم‌های بازار و اهمیت دادن به سرگذشت و هویت کسب‌وکارشان است.

در واقع در نخل، کالا و خدمات از داستان زندگی تولیدکنندگانشان جدا نیست و مشتری با خواندن داستان زندگی حجره‌داران، که معمولا به قلم خودشان نوشته می‌شود، با ارزش‌های نهان در پسِ تولید هر محصول آشنا می‌شود و خریدش را از یک کُنشِ مالیِ صِرف، به یک رفتار سازنده‌ی اجتماعی و اقتصادی تبدیل می‌کند.

نخل برای خریدارها نیز تنها محلی برای خرید مایحتاج نیست، بلکه جایی است برای آشنایی با تاریخچه‌ی کسب‌وکارها و سرگذشت محصولات و خدمات. خریداران نخل، خود را در قبال بازار مسئول می‌دانند و رفتار آن‌ها در بازار نخل، به سمت رفتارهای کنش‌گرانه و مسئولانه در حرکت است. خریداران تصمیم می‌گیرند که پول خود را کجای ایران هزینه کنند. این مسأله تمایل بیشتر آن‌ها را جهت هزینه کردن پول خود در مناطق محروم و غیرمرکزی ایران در کنار حفظ کیفیت، محسوس است! همه این‌ها به‌خاطر آگاهی مشتریان نخل از داستانِ کسب‌وکارها است.

برچسب‌ها:
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.