جزیره آشپزخانه و نکاتی برای طراحی آن

توسط نریمان جعفری
1 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

جزیره آشپزخانه و نکاتی برای طراحی آن + مدل‌های 1401 ه.ش (2022 میلادی) جزیره آشپزخانه خواندن این مطلب ممکن است برای طراحان داخلی ایران و خانم‌های خانه‌دار کارآمد باشد. نریمان جعفری – دکوراسیون: اگر به طراحی داخلی و زیبایی خانه‌ی خود اهمیت می‌دهید، قطعا با «جزیره‌ی آشپرخانه Kitchen Island» هم آشنایی دارید. اما شاید برای […]

جزیره آشپزخانه و نکاتی برای طراحی آن

+ مدل‌های 1401 ه.ش (2022 میلادی) جزیره آشپزخانه

خواندن این مطلب ممکن است برای طراحان داخلی ایران و خانم‌های خانه‌دار کارآمد باشد.

نریمان جعفری – دکوراسیون: اگر به طراحی داخلی و زیبایی خانه‌ی خود اهمیت می‌دهید، قطعا با «جزیره‌ی آشپرخانه Kitchen Island» هم آشنایی دارید.

اما شاید برای شما سوال باشد «آیا وجود جزیره در آشپرخانه ضروری است؟»، «جزیره‌ی آشپزخانه چه تفاوتی با اپن آشپزخانه دارد؟»، «اصلا چند مدل اپن و جزیره‌ی آشپزخانه داریم، معایب و مزایای آن‌ها چیست؟».

در این مقاله تلاش کرده‌ایم ضمن معرفی انواع طراحی داخلی آشپزخانه، جدیدترین جزیره‌های آشپزخانه در سال 1401 هجری شمسی(2022 میلادی) را نیز برای شما به نمایش بگذاریم. پس تا انتها با ما باشید.

جزیره آشپزخانه

  • مهم نیست خانه شما چقدر بزرگ باشد، همه تمایل دارند در اطراف جزیره آشپزخانه جمع شوند.
فهـرست؛ مواردی که در این مقاله می‌خوانید:
    • مقدمه
    • تاریخچه‌ی آشپزخانه؛ پنهان دیروز، آشکار امروز
    • آشنایی با جزیره آشپزخانه و وجه تسمیه‌ی آن
    • اپن یا جزیره؟ اولویت با کدام است
    • جزیره‌ی آشپزخانه، مرکز ملاقات خانه
    • آیا از فضای کافی برخوردار هستید؟
    • جزیره‌تان را مرتفع کنید
    • جزیره‌تان را کاربردی کنید
    • جزیره‌ای ساده شبیه کردنزا!

تاریخچه‌ی آشپزخانه

در سال‌های نه چندان دور و تا همین دهه‌ی هشتاد هجری شمسی، تفاوت چشمگیری بین آشپزخانه‌ها و سایر اتاق‌های خانه وجود نداشت. تنها وجه تمایز آشپزخانه از سایر اتاق‌ها، کاشی‌ها و سرامیک‌های آن بود.

اما به مرور و با گذشت زمان، با الگوبرداری از طراحی داخلی غرب، آشپزخانه از یک فضای کاری پنهان به مکانی تبدیل شد که همه می‌خواهند در آن جمع شوند.

اینگونه شد که دیوارهای اضافی از آشپزخانه حذف شدند و اپن برای بسیاری از صاحبان خانه به‌ویژه خانم‌های خانه‌دار، به یک ضرورت در طراحی آشپزخانه تبدیل شد.

آشنایی بیشتر با جزیره آشپزخانه و علت نام‌گذاری آن

اگر توجه کرده باشید، اپن آشپزخانه همیشه از یک سمت به جایی مانند دیوار، کابینت، ستون و… متصل است. اما جزیره‌ی آشپزخانه از هیچ سمتی به چیزی وصل نیست، درست مثل جزیره‌ای که میان اقیانوس قرار دارد. به همین علت است که نام جزیره را برای آن انتخاب کرده‌اند.

جزیره آشپزخانه

* جسیکا نیکاسترو اغلب از رنگ‌های تیره‌تر در جزیره نسبت به آشپزخانه اطراف آن به عنوان راهی برای «زمینه‌سازی فضا» استفاده می‌کند.

اپن یا جزیره؛ کدام‌یک برای آشپزخانه در اولویت‌اند؟

آشپزخانه‌های دارای اپن، بزرگترین مشکلشان این است که مثل گذشته محفوظ نیستند. این نوع معماری، معمولا هم از نظر بصری و هم از نظر بو و جریان هوا دارای مشکلاتی می‌باشد. نکته‌ی دیگر اینکه اپن‌ها معمولا فقط از سمت پذیرایی زیباسازی شده و دارای نما هستند اما از داخل آشپزخانه، ظاهر چشم‌نوازی ندارند. در حالی که جزیره‌ها این قابلیت را دارند که از سه جهت نماسازی شوند و این به زیبایی بصری خانه‌ی شما کمک می‌کند.

اما فقط این نیست. چرا که بعضی از جزیره‌های آشپزخانه، دارای چرخ هستند! بله. این مدل جزیره‌ها قابلیت جابه‌جایی دارند و شما می‌توانید آن‌را حمل کنید؛ که این مزیت فوق‌العاده‌ای نسبت به همتایان خود است.

بنابراین روشن است که جزیره نسبت به اپن برتری بیشتری دارد. چون جزیره‌ها از ابعاد بزرگتری نسبت به اپن‌ها برخوردار هستند و به‌خاطر طراحی پیچیده و زیبایی مضاعف بصری‌شان، قیمت تمام‌شده‌ی بیشتری هم دارند.

جزیره آشپزخانه، مرکز ملاقات خانه!

رفته رفته، جزیره‌ی آشپزخانه برای بسیاری از صاحبان خانه‌ها تبدیل به یک مکان ضروری می‌شود. علت آن نیز روشن است: جزیره‌ها فقط یک سطح کار اضافی و فضایی برای ذخیره‌سازی و استقرار لوازم در آشپزخانه ایجاد نمی‌کنند. جزیره‌ها منطقه‌ای را فراهم می‌کنند تا خانواده و دوستان بتوانند بنشینند و اوقات خوشی را با هم سپری کنند.

“جسیکا نیکاسترو (Jessica Nicastro)” ، طراح داخلی اهل لس‌آنجلس می‌گوید «مهم نیست که خانه‌ی شما چه‌قدر بزرگ است، همه تمایل دارند در اطراف جزیره آشپزخانه‌تان جمع شوند».

جزیره‌ی آشپزخانه به مکان اصلی ملاقات تبدیل شده و بد نیست اگر آن‌را «مرکز ملاقات» بنامیم! همچنین از جزیره به‌عنوان بوفه، مرکز انجام تکالیف کودکان، میز غذاخوری و… هم استفاده می‌شود.

نکته‌ی مهمی که نباید فراموش کرد این‌ست که جزیره‌ی آشپزخانه یک عنصر سفارشی و اختصاصی است که متناسب با چیدمان یک آشپزخانه، طراحی می‌شود. این جزیره‌ها می‌توانند از نظر اندازه، شکل و نوع عملکرد در هر خانه‌ای متفاوت باشند.

حال چگونه جزیره‌ای طراحی کنیم که متناسب با فضای آشپزخانه‌ی ما و دارای کارایی باشد؟

در این مقاله با چندنفر از معماران و طراحان مصاحبه کردیم و تجربیات‌شان را با شما به اشتراک گذاشتیم.

جزیره آشپزخانه مدل 2022

* یک جزیره لزوماً نباید شامل صندلی باشد. این جزیره که توسط استودیوی طراحی مستقر در نیویورک طراحی شده است، در عوض فضای ذخیره سازی را به حداکثر می رساند.

آیا برای طراحی جزیره آشپزخانه از فضای کافی برخوردار هستید؟

طراحی و ایجاد جزیره در آشپزخانه‌ای که خیلی کوچک است، فقط به این دلیل که نمی‌خواهید به علاقه‌ی خود بی‌توجه باشید، اصلا نتیجه‌ی خوبی برای شما در پی نخواهد داشت و احتمالا شما را ناامید و پشیمان خواهد کرد.

اگر آشپزخانه شما از فضای کمی برخوردار است، می‌تواند مستعد ایجاد جزیره نباشد. در این‌صورت بهتر است جزیره نداشته باشید و یا شبه جزیره را در نظر بگیرید.

جزیره‌ی کوچک برای آشپزخانه، مانند پوشیدن پیراهن زیبایی است که به اندازه‌ی کافی بلند نیست و از شدت تنگ بودن، ممکن است هر لحظه پارچه‌ی آن پاره شود.

برای همین است که خانم نیکاسترو می‌گوید آشپزخانه باید فضای لازم برای فعالیت بیش از یک نفر را داشته باشد. فضایی بدون احتساب درهای ماشین ظرفشویی، اجاق گاز و لباسشویی؛ فضایی که امکان گردش و تردد آسان در آن میسر باشد. نیکاسترو در طراحی جزیره، حداقل 42 اینچ میان کابینت‌ها و جزیره فاصله می‌گذارد که این مساله، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بزرگی مساحت آشپزخانه است.

جزیره آشپزخانه مدل 2022

* وورل یونگ برای یک اتاق زیر شیروانی در منهتن، جزیره‌ای طراحی کرد که در یک انتهای آن یک پیشخوان کنسول قرار داشت تا فضایی برای چند چهارپایه ایجاد کند.

آیا برای طراحی جزیره آشپزخانه، باید صندلی را هم در نظر گرفت؟

اول از همه لازم است بگویم که شما جواب این سوال را بهتر از همه می‌دانید. چرا که شما تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی برای چگونگی طراحی آشپزخانه‌ی خود هستید و قطعا بر حسب نیاز و سلیقه‌تان برای آن تصمیم می‌گیرید. اما اگر به‌دنبال وجه تمایز جزیره‌ی با صندلی و جزیره‌ی بدون صندلی هستید، پس این قسمت را بخوانید.

“استفانی برچبوهلر (Stefanie Brechbuehler)”، یکی از مدیران استودیوی طراحی در نیویورک در واکنش به این سوال که «آیا باید برای جزیره، صندلی را هم در نظر گرفت؟»، گفت: «اغلب اوقات، وقتی یک جزیره‌ی بزرگ با تعداد زیادی صندلی در کنار یک میز غذاخوری می‌بینم، برایم بسیار گیج‌کننده است. این تصویر حس خوبی به من دست نمی‌دهد و تصور می‌کنم که یک‌چیزی اینجا اضافی است. اما این‌را هم خوب می‌دانم که نشستن در یک جزیره، آن‌هم وقتی همسرت درحال آشپزی است، بسیار لذت دارد.»

استفانی می‌گوید «برای تصمیم‌گیری اینکه چه نوعی از جزیره بهترین کارکرد را دارد، در نظر بگیرید که واقعا به چه مقدار صندلی نیازمندید؟ (مخصوصا اگر میز غذاخوری دقیقا در کنار جزیره وجود داشته باشد) و همچنین برای محاسبه تعداد صندلی‌ها، فضای لازم برای وسایل ضروری آشپزخانه را نیز در نظر بگیرید».

در آشپزخانه‌های کوچک‌تر، بهتراست فضای در نظر گرفته‌شده برای چهارپایه را کنار بگذارید و فضای ذخیره‌سازی را به حداکثر برسانید.

خانم “برچبوهلر (Brechbuehler)” به کمک همسر و شریک تجاری‌اش جزیره‌ای در خانه بدون صندلی طراحی کردند. آن‌ها برای جزیره‌ی خانه‌شان یک سینک و ماشین ظرفشویی در نظر گرفتند. همچنین در طرف دیگر جزیره نیز کشوهای ذخیره‌سازی عمیق ساختند که از یک منطقه ناهارخوری مجاور قابل دسترسی است.

جزیره آشپزخانه مدل 2022

* در انباری دیگر در منهتن، وورل یونگ جزیره‌ای از سنگ مرمر Ceppo di Gré ایجاد کرد که دارای دو ناحیه مجزا برای مدفوع بود.

ابتکاری برای نشستن در جزیره

اگر می‌خواهید در جزیره بنشینید، بهترین راه این‌ست که ردیفی از چهارپایه‌های مرتفع را در امتداد جلوی جزیره، رو به آشپزخانه ردیف کنید.

اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد. گاهی طراحان در یک طرف جزیره یک کنسول در نظر می‌گیرند تا به‌عنوان مکان اختصاصی برای نشستن استفاده شود.

در یک اتاق زیر شیروانی که معماران “ورل یونگ (Worrell Yeung)” طراحی کردند، یک قسمت کنسولی در نظر گرفته شد که دارای فضایی برای دو عدد چهارپایه و فضای دیگری برای استقرار وسایل است.

“ججون یونگ”، یکی از شرکای این شرکت نیویورکی می‌گوید: «ما دوست داریم انتهای جزایر را فعال کنیم، جایی که می‌تواند بیشتر شبیه یک میز یا فضای کار عمل کند.»

برای یک انبار دیگر در نیویورک نیز معماران جزیره‌ای شبیه یک بلوک عظیم از سنگ مرمر را طراحی کردند که دارای دو فضای خالی -یکی در جلو و دیگری در طرفین- برای نشستن است.

جزیره آشپزخانه مدل 2022

* جزیره ای با دو سطح، طراحی شده توسط Ike Kligerman Barkley و Wiseman Group، به پنهان کردن ظروف کثیف کمک می کند و در عین حال سطحی را برای غذاخوری، انجام تکالیف یا بازی کردن فراهم می کند.

جزیره آشپزخانه‌تان را مرتفع بسازید

آقای یونگ در این‌باره گفت «وقتی به طراحی ما نگاه کنید، متوجه بازیگوشی ما می‌شوید که چگونه مجسمه‌سازی کردیم و فضاهایی را برای بلند کردن چهارپایه اختصاص دادیم».

این نوع چیدمان و طراحی به افراد جزیره اجازه می‌دهد تا با یکدیگر و بخش‌های مختلف خانه ارتباط برقرار کنند یا بر فعالیت‌های مستقل تمرکز کنند.

گزینه‌ی دیگر این است که موقعیتی را که مردم در آن می‌نشینند، بالا ببرید. یعنی آن‌را مرتفع سازید.

“کارل بی‌کر (Carl Baker)”، یکی از مدیران شرکت آیک کلیگرمن بارکلی، می‌گوید: «ما می‌خواستیم جزیره را شبیه یک میز بزرگ و زیبا طراحی کنیم.

آشپزخانه ای که توسط Workstead طراحی شده است دارای جزیره ای با ریل قابلمه یکپارچه است.

* آشپزخانه ای که توسط Workstead طراحی شده است دارای جزیره ای با ریل قابلمه یکپارچه است.

این شرکت پیشخوانی را از جنس سنگ صابونی و به‌صورت برجسته طراحی کرد. این نوع طراحی، ظروف نامرتب را از دید عموم پنهان می‌کند. همچنین فضایی را به شما می‌دهد تا بتوانید از کالاهای کاغذی و دیجیتالی که آب به آن‌ها صدمه می‌زند، محافظت کنید.

جزیره‌ای با یک پیشخوان برجسته این امکان را به ما می‌دهد تا لپ‌تاپ خود را روی آن بگذاریم و یا یک پازل بسازیم و آن‌را از تمام مواد پخت و پز، مایعات و… جدا نگه داریم.

جزیره آشپزخانه‌تان را کاربردی کنید

یک جزیره می‌تواند به اندازه‌ی طول پیشخوان بالای کابینت‌های معمولی، ساده یا به پیچیدگی بانکی از وسایل یکپارچه‌ی آشپزخانه باشد. تصمیم‌گیری در این‌باره که جزیره‌ی شما ساده یا پیچیده باشد، بستگی به این دارد که چه مقدار فضا دارید و می‌خواهید جزیره جوابگوی کدام کارهای شما باشد.

در آپارتمانی در بروکلین که توسط معماران موریس ادجمی طراحی شده است، یک جزیره هنری ساخته شده بر روی پاها قرار گرفته و از مواد متفاوتی نسبت به بقیه آشپزخانه ساخته شده است تا ظاهری مانند یک مبلمان مستقل به آن بدهد.

در آپارتمانی در بروکلین که توسط معماران موریس ادجمی طراحی شده است، یک جزیره هنری ساخته شده بر روی پاها قرار گرفته و از مواد متفاوتی نسبت به بقیه آشپزخانه ساخته شده است تا ظاهری مانند یک مبلمان مستقل به آن بدهد.

طراحان اغلب سینک و شیر آشپزخانه را در جزیره قرار می‌دهند. حتی در آشپزخانه‌هایی که از فضای بزرگی برخوردارند، از جزیره برای استقرار سینک دوم نیز استفاده می‌شود.

خانم نیکاسترو این طراحی را یک راه خوب برای تمرکززدایی و باز کردن فضای آشپزخانه می‌داند. او هنگامی که جزیره‌ای با سینک طراحی می‌کند، یک ماشین ظرفشویی و سطل زباله هم در دو طرف سینک در نظر می‌گیرد تا یک ایستگاه کامل برای تمیز کردن پس از غذا ایجاد کند.

البته چنانچه می‌خواهید مهارت‌های آشپزی‌تان را به رخ بکشید، می‌توانید به‌جای سینک، یک اجاق گاز در جزیره نصب کنید.

Workstead از استراتژی مشابهی برای ایجاد جزیره ای استفاده کرد که شبیه یک میز بزرگ برای آشپزخانه در بروکلین است.

Workstead از استراتژی مشابهی برای ایجاد جزیره ای استفاده کرد که شبیه یک میز بزرگ برای آشپزخانه در بروکلین است.

گاهی اوقات نیز طراحان از یک جزیره برای پنهان کردن وسایل کوچک مانند مایکروویو و یخچال‌های مخصوص نوشیدنی استفاده می‌کنند و آن‌ها را در ضلع سمت آشپزخانه قرار می‌دهند.

در نهایت، فراموش نکنید که داخل کابینت‌ها و درها را سفارشی کنید تا کارایی به حداکثر برسد. خانم نیکاسترو دوست دارد در کشوهای جزیره‌ای، فضایی برای وسایلی مانند توستر و مخلوط ‌‌کن هم ایجاد کند. او گاهی اوقات نیز‌ پریزهایی در داخل کشوهای بالایی اضافه می‌کند تا بتوان به‌عنوان ایستگاه شارژ از آن استفاده کرد.

جزیره‌ای ساده شبیه کردنزا!

می‌توان جزیره‌ای را با استفاده از کابینت‌های پایه و پیشخوان‌های نصب شده در بقیه‌ی آشپزخانه طراحی کرد، اما هدف ما این است که از این حس یکنواختی و کلیشه‌ای فاصله بگیریم و به جزیره یک ترکیب متمایز بدهیم.

آقای هادسون می‌گوید «جزیره برای ما بیشتر شبیه چیزی است که می‌توان با آن مانند یک تکه مبلمان رفتار کرد، مبلمانی که از بقیه‌ی اتاق جدا باشد».

او گفت که این ممکن است به معنای انتخاب روکش‌های مختلف کابینت و مواد روی میز باشد تا جزیره را از آشپزخانه‌ی اطراف متمایز کند.

گاهی اوقات باید جزیره را روی پاها بلند کرد تا بیشتر شبیه یک کردنزا شود.

در یکی از آشپزخانه‌های بروکلین که Workstead طراحی کرده است، بیشتر کابینت‌ها و پیش‌خوان‌ها چوبی هستند، اما این جزیره دارای پایه‌ای به رنگ آبی تیره و رویه‌ای از مرمر سفید است که آن‌را متمایز می‌کند.

اغلب اما تغییر فقط یک ماده کافی است. در آشپزخانه‌ای که خانم نیکاسترو در کالیفرنیا طراحی کرد، تمام کابینت‌ها را به رنگ خاکستری کم‌رنگ در آورد. سپس یک پیشخوان مرمری سفید روی دیوار و یک پیشخوان سنگ صابونی تیره در جزیره به‌کار برد. برای آشپزخانه‌ی دیگری در لس‌آنجلس، او پیشخوان‌ها را یکسان نگه داشت اما کابینت‌های دیواری را سفید و جزیره را خاکستری تیره‌رنگ کرد.

در واقع افزودن یک رنگ اشباع‌شده در مرکز آشپزخانه به زیباتر شدن فضا و همچنین به جزیره حس هدفمندی می‌دهد.

تمام /

برچسب‌ها:
Kitchen Island
جزیره آشپزخانه
مدلهای اپن آشپزخانه 2022
مدلهای جزیره آشپزخانه 2022
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.