برترین‌های فناوری در جهان را بشناسید

توسط نریمان جعفری
2 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

برترین‌های فناوری در جهان را بشناسید مروری بر ارزش برندهای مطرح جهانی و یکه تازی برندهای فناوری   سیدمهدی صمدانی – فناوری: اکنون تجارت الکترونیک از جایگاه خاصی برخوردار است. به گونه‌ای که در میان 100 برند برتر دنیا، «مارکت پلیس‌ها Online e-Commerce MarketPlace » چشم‌ها را مجذوب خود می‌کنند. در این مقاله نگاهی گذرا […]

برترین‌های فناوری در جهان را بشناسید

مروری بر ارزش برندهای مطرح جهانی و یکه تازی برندهای فناوری

 

سیدمهدی صمدانی – فناوری: اکنون تجارت الکترونیک از جایگاه خاصی برخوردار است. به گونه‌ای که در میان 100 برند برتر دنیا، «مارکت پلیس‌ها Online e-Commerce MarketPlace » چشم‌ها را مجذوب خود می‌کنند.

در این مقاله نگاهی گذرا به برندهای مطرح دنیا و جایگاه برند‌های خاص حوزه فناوری و تکنولوژی می‌اندازیم.

برندهای فناوری در صدر برندهای جهان

«اینتربرند Interbrand» موسسه‌ای است که سالانه بر‌اساس علم و فرمول‌های خاص، برندها را ارزش‌‌گذاری و رتبه‌بندی می‌کند. این موسسه که از سال 1998 میلادی در حال رصد و تحلیل شرکت‌های مطرح دنیاست، در زمینه ارزش‌گذاری برندها اعتبار فراوانی دارد.

در سال 2021 اینتربرند لیستی از 100 شرکت برتر دنیا را منتشر کرد که در صدر آن شاهد حضور شرکت‌های حوزه فناوری هستیم. شرکت‌هایی همچون «اپل، آمازون، مایکروسافت، گوگل و…» که زبانزد همگان هستند و می‌توان گفت این غول‌های فناوری تمامیت دنیا را در اختیار گرفته‌اند. چرا که شرکت‌هایی چون «شل‌پی‌ال‌اس Shell plc» در حوزه انرژی و «جنرال الکتریک General Electric» -که یکی از بنیان‌گذاران آن ادیسون بود- سهم خاصی از بازار جهانی ندارند.

نقش انکارناپذیر مارکت پلیس‌ها در جامعه مدرن

حال می‌خواهیم نگاهی به جایگاه خاص فروشگاه‌های اینترنتی یا همان مارکت پلیس‌ها انداخته و اهمیت وجود این شرکت‌ها در زندگی انسان امروزی را بررسی کنیم.

دو شرکت آمازون Amazon و ای‌بی eBay از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی دنیا هستند. این شرکت‌ها به ترتیب در جایگاه‌های 2 و 58 ارزشمندترین برندهای سال 2021 توسط اینتربرند قرار گرفته‌اند.

– آمازون: بزرگترین فروشگاه اینترنتى جهان که در کنار گوگل Google، اپل Apple و فیس‌بوک Facebook جزء چهار شرکت بزرگ فناوری جهان نیز شمرده می‌شود. از این برندها در جهان به‌عنوان چهار ابر غول در حوزه فناوری Big Four tech companies و یا چهار سوار Four Horsemen هم نام می‌برند.

– ای‌بی: بازاری است که روزانه میلیون‌ها نفر در آن به خرید و فروش محصولات خود می‌پردازند. زیبایی کار eBay در قدرت بازارش است؛ در این بازار هر چیز همان‌قدر می‌ارزد که مشتری حاضر است بابتش پول بپردازد.

سبقت برندهای فناوری از غول‌ها

طبق تئوری مازلو نیازهای اصلی انسان به پنج دسته تقسیم می‌شوند که پایه و اساس این نیازها، نیاز به بقا است. بنابراین باید بگوییم نیاز به خوردن، آشامیدن، پوشاک و… منجر به ارتباط عمیق انسان با برندهایی می‌شود که به رفع این نیازها می‌انجامند؛ نیازهای روزمره‌ای که اگر فراهم نشوند انسان را به ورطه نابودی می‌کشانند.

مک‌دونالد که در حوزه تامین یکی از این نیازها در بازار جهانی یکه‌تازی می‌کند، جایگاه نهم برندهای ارزشمند دنیا را به خود اختصاص داده است. اما نکته قابل توجه رشد چشم‌گیر ارزش برند شرکت آمازون در سال‌های اخیر است. این مساله بیانگر آن‌ست که فناوری به‌عنوان یک نیاز اصلی در زندگی مردم جریان دارد و دیگر نمی‌توان به حذف آن فکر کرد.

«فراری Ferrary» را که می‌شناسید، برندی لوکس با ماشین‌های خاص و جذاب. برندی که سالیان متمادی رنگ قرمز جذابش دهان‌به‌دهان بین تمامی آدم‌ها می‌چرخد و رتبه 76 در میان برندهای معتبر دنیا را دارد. ارزش فراری امروز بالغ بر 7 هزار و 160 میلیون دلار است.

جالب اینکه در سالیان اخیر ای‌بی که یک مارکت پلیس می‌باشد بیشتر از فراری رشد داشته است. ارزش امروز برند ای‌بی 12 هزار و 285 میلیون دلار است؛ تقریبا 2 برابر ارزش برند فراری! این موضوع نمود ارزشمند بودن تجارت الکترونیک در بین جوامع گوناگون است. جوامعی که به سرعت در حال رشد و پذیرای حضور گرم شرکت‌های حوزه فناوری هستند.

شرکت‌های حوزه فناوری با تکیه بر رفع نیازهای بشر پیشگام فعالیت‌های اقتصادی جهان هستند و امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد رشدی چشمگیر در برندهای این حوزه باشیم.

برچسب‌ها:
MarketPlace
بازار آنلاین نخل
برترینهای فناوری
لیست برندهای برتر
مارکت پلیس
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.