همه چیز درباره خرما مضافتی

توسط نریمان جعفری
3 سال پیش
+
در این مطلب می‌خوانید:

خرما مضافتی: خرمای مضافتی بم متعلق به خرمای شهرستان بم یا رطب مضافتی بم، یکی از محصولات خرمای ایران است. این نوع خرما با توجه به رطوبت بالا، در رده ی خشکبار به حساب نمی آید. شرایط نگهداری آن در دمای بین -۵ تا +۵ درجه سانتی گراد می‌باشد. به خصوصیات خرمای مضافتی بم می […]

خرما مضافتی:

خرمای مضافتی بم متعلق به خرمای شهرستان بم یا رطب مضافتی بم، یکی از محصولات خرمای ایران است.
این نوع خرما با توجه به رطوبت بالا، در رده ی خشکبار به حساب نمی آید. شرایط نگهداری آن در دمای بین -۵ تا +۵ درجه سانتی گراد می‌باشد. به خصوصیات خرمای مضافتی بم می توان به پوست مشکی، براق، نازک و آن اشاره کرد. پوست رطب مضافتی بم به راحتی می تواند جدا بشود. خرمای مضافتی بم شیره زیادی را دارا است.

چگونه مرغوب بودن خرما را تشخیص بدهیم؟

برای اینکه تشخیص بدهید خرمایی که خریداری می کنید مرغوب است یا نه،  هرچقدر میزان شیره یک خرما بیشتر باشد، خرما از کیفیت بالاتری برخوردار است.
وزن هر جعبه ی خرمای مضافتی بم، به علت داشتن شیره زیاد آن، بیشتر از ۱۰ کیلوگرم است. خرمای مضافتی بم به این دلیل که پتاسیم زیادی را در خود جای داده است، برای درمان اسهال مفید می باشد. نکته ای که موقع استفاده از خرما باید مورد توجه قرار بدهید این می باشد که، حتما قبل از مصرف کردن با دقت آن را بشویید. به علت، وجود داشتن شیره ای که روی پوست خرما قرار دارد، چسبناک می شود. که سبب این می شود  که هر نوع آلودگی را به خود جذب نماید.

تفاوت رطب با خرما در چیست؟

خرما چهار مرحله را پشت سر می گذارد تا کاملا رسیده شود. مرحله سومی که طی می شود را رطب می نامند. در این مرحله، رطوبت محصول، زیادشده، و قند آن کم می باشد.

برداشت محصول:

برداشت محصول از سمت کارگران مرد، در سبدهایی که با برگ درخت خرما بافته شده، به شیوه سنتی صورت می گیرد. محصول هم، در زیر درخت توسط کارگران زن یا مرد جمع آوری می شود. موقع جمع آوری، محصول خرما را در صندوقچه هایی از جنس پلاستیک و دارای منافذ تهویه، به سردخانه ها انتقال می دهند. حمل و نقل ۸۰ درصد خرمای مضافتی تولیدی، به وسیله ی کامیون یا وانت، به سردخانه های موجود در شهرستان بم برده میشود.

مشکلات عمده ای که در این مرحله وجود دارد:

  • گرانی هزینه های حمل

  • ضایعات هنگام حمل محصول

  • بسته بندی نکردن

  • بارگیری و تخلیه مناسب خرما

خواص خرمای مضافتی:

خرما دارای آهن بالا، قند طبیعی و مناسب برای بدن میباشد.
جالب است بدانید که بیشتر فروش خرمای مضافتی سالانه در داخل کشور، در ماه مبارک رمضان انجام میشود.
به این دلیل که در این ماه بسیاری از مردم طبق آداب و رسوم اسلامی روزه میگیرند. و در طول روز با افت انرژی و همچنین افت قند خون روبرو  میشوند. در لحظه ی افطار می خواهند از ماده خوراکی مناسبی استفاده کنند، که خیلی زود  انرژی از دست رفته را بازگرداند. همینطور قند از دست رفته را هم به خون بازگرداند، که خرمای مضافتی در صدر لیست خوراکی های مفید و قنددار واقع شده است و بهترین انتخاب می باشد.

نگهداری خرما:

همه ی  خرماهای مضافتی در انبار نگهداری، باید با شرایط مناسب و استاندارد های روز، در دمایی استاندارد که خرما را دچار پوسیدگی و ماندگی نکند، نگهداری بشود. اضافه بر این، ارزش خرمای مضافتی برای بدن، هنگامی که این خرما به دست مصرف کننده برسد؛ مشخص می شود. بازهم تاکید می شود، اگر خرما در شرایط خاص خود نگهداری شود، خاصیت خود را حفظ می کند و دچار پوسیدگی نمی شود.

تعداد زیادی از افراد، در طول روز به علت داشتن مشغله های کاری، ترافیک، درگیری بر سر داشتن مشاغل مختلف، درگیری های کاری و ذهنی بسیار، حتی وقت صرف کردن ناهار خود را ندارند. در این زمان جایگزین مناسب برگشت قند به خون، خرمای مضافتی می باشد. حتی برای کوهنوردی و زمانی که فشار هوا افت پیدا می کند و فرد دچار سرگیجه و سردرد می شود و دیگر توان بالا رفتن از کوه را ندارد، علی الخصوص افرادی که برای اولین بار است که ارتفاعات را می خواهند فتح کنند، راهنمای مسیر توصیه می کند که حتما خرمای مضافتی به همراه داشته باشند تا به محض اینکه با افت فشار مواجه شدند، سریعا خرما بخورند و انرژی را را به بدن خود بازگردانند.

البته انکارکردنی نیست که وعده نهار از اهمیت حائزی برای سلامتی انسان برخوردار است، ولی متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل درگیری های زیاد مردم و همچنین گسترش جوامع، تعداد زیادی از افراد به دلیل شغل روزانه خود، زمان مناسبی برای صرف ناهار خود را ندارند.

باز هم می گوییم که این افراد می توانند با مصرف چند دانه خرمای مضافتی، انرژی مناسب برای ادامه روز خود را تامین کنند. همینطور هزینه بسیار مناسبی را برای جایگزین کردن وعده غدایی خود، با خرما به راحتی  پرداخت میکنند.

ویژگی های خرمای مضافتی:

  1. خرمای مضافتی به نام رطب مضافتی معروف است. اکثر خرماها نام مخصوص خود را دارند. همینطور در بسیاری از نقاط کشور خرمای مضافتی رطب تلقی می شود، که بسیار جالب است.
    رنگی که مردم برای این خرما می پسندند و بسیاری از خریداران هم ترجیح می‌دهند؛ رنگ مشکی است. و حتی مشکی تیره هم بر روی فروش این محصول تاثیر بسزایی داشته است. باید بدانید که که این خرما در رنگ قهوه ای و قهوه ای تیره نیز موجود می باشد. به این دلیل که این خرما در مرحله اول برای رسیده شدن، قرمز رنگ است. شاید برایتان جالب باشد که با طی شدن مراحل رشد، این خرما به رنگ مشکی تبدیل می شود.

    طبع خرما گرم می باشد و بیشتر افرادی که طبع سردی دارند، علی الخصوص افرادی که برای آنها مشکلی به وجود آمده است. می‌توانند از این خرما بعنوان یک دارو استفاده کنند. علاوه بر خواص آن برای بدنشان، به عنوان یک دارو برای سلامت جسمی نیز می توانند استفاده کنند.

    بسیاری از خرماها را می‌ شود در هوای آزاد و در محیط اتاق نگهداری کرد. اما شرایط نگهداری این خرما تا حدودی فرق می کند. توصیه می‌شود که این خرما را برای مصرف، در منزل و در یخچال نگهداری کنید. هر زمان که برای مصرف خواستید از آن استفاده کنید، سه ساعت زودتر خرما را از یخچال خارج کرده و و بعد آن را مصرف کنید.

برچسب‌ها:
شما چه دیدگاهی دارید؟ آن‌را برای ما بنویسید
توجه: نشانی پست الکترونیک شما برای دیگران نمایش داده نمی شود. / بخش‌های مورد نیاز با * علامت‌گذاری شده‌اند.